Portal psychologiczny: Instytut Psychologii Zdrowia
Czytelnia

Co zmienia się po Programie Rozwoju Osobistego?

Bogusław Włodawiec

Rok: 2001
Czasopismo: Świat Problemów
Numer: 11

PRO łączy w sobie cechy zaawansowanego programu rehabilitacyjnego i elementy nowoczesnego programu szkolenia w zakresie pomocy psychologicznej. Standardową częścią większości szkoleń w zakresie psychoterapii jest bowiem praca nad własnymi problemami uczestników, co pozwala na doświadczenie na sobie efektów stosowanych metod oraz stymuluje rozwój osobisty. Umożliwia także doskonalenie najważniejszego narzędzia w pracy z ludźmi, jakim jest zdrowa osobowość instruktora terapii odwykowej czy działacza środowiska trzeźwościowego.
W latach 1996-97 przeprowadzone zostały badania nad efektywnością PRO. Postawiliśmy wówczas hipotezy, że udział w PRO prowadzi do zmian w osobowości i emocjach uczestników, korzystnych z punktu widzenia celów programu, a mianowicie: zmian umiejscowienia poczucia kontroli w kierunku od zewnętrznego do wewnętrznego, podwyższenia poziomu empatii, obniżenia poziomu lęku oraz zmniejszenia nasilenia objawów psychopatologicznych.
Zarówno w uzależnieniu, jak i współuzależnieniu niejednokrotnie mamy do czynienia z zaburzeniem takiego poczucia kontroli - z nadmierną kontrolą bądź poczuciem bezradności. Sesje PRO powinny więc prowadzić do ukształtowania takiego poczucia kontroli, jakie odpowiada realnym możliwościom uczestników. Z kolei przepracowanie w trakcie psychoterapii osobistych problemów powinno spowodować zmniejszenie nasilenia objawów psychopatologicznych. Praca nad emocjami - ich systematyczne nazywanie i ujawnianie, odreagowywanie tłumionych uczuć związanych z dziecięcymi urazami - a także towarzyszenie innym uczestnikom w ich przeżyciach oraz nawiązywanie bliskich relacji powinny doprowadzić do podwyższenia poziomu empatii oraz do obniżenia poziomu lęku w kontaktach z ludźmi.
Badania objęły 74 osoby (po 37 mężczyzn i kobiet), które ukończyły PRO. Uczestnicy programu wypełniali kwestionariusze w pierwszym i ostatnim dniu zajęć. Następnie zbadano ich ponownie po upływie pół roku od zakończenia programu (nawiązano wówczas kontakt z 73 osobami), aby zweryfikować trwałość zmian.
Uczestnicy PRO uzyskali dobre lub przeciętne rezultaty w zakresie badanych zmiennych już w chwili rozpoczynania PRO.
Poczucie kontroli. Zmiany w tym zakresie w kolejnych etapach badań okazały się statystycznie nieistotne. W porównaniu do innych grup badanych kwestionariuszem Delta pozostaje ono na każdym etapie badań na stosunkowo dobrym poziomie, wskazującym na wewnętrzne poczucie kontroli.
W skali kłamstwa, mierzącej tendencję do przedstawiania się w nadmiernie korzystnym świetle, wyniki już przed rozpoczęciem PRO były bardzo niskie w porównaniu do innych badanych grup. Po ukończeniu PRO zmniejszyły się istotnie do jeszcze niższego poziomu. Jednak po pół roku wróciły do poziomu poprzedniego, tak że różnica pomiędzy pierwszym a trzecim pomiarem jest statystycznie nieistotna. Tak więc zmiana w zakresie tendencji do przedstawiania się w nadmiernie korzystnym świetle okazała się nietrwała. Trudno zinterpretować te wyniki, ponieważ nie wiadomo, jaki poziom tendencji do przedstawiania się w nadmiernie korzystnym świetle jest optymalny dla zdrowia psychicznego jednostki i najbardziej korzystny dla jej funkcjonowania społecznego. Seligman wskazuje, że w określonych sytuacjach optymistyczna ocena swojej osoby, swoich możliwości i swojego położenia ułatwia funkcjonowanie (Seligman 1993).
Niewątpliwie wyniki uzyskiwane przez uczestników PRO na każdym z etapów badań należą do najniższych w porównaniu do innych grup badanych kwestionariuszem Delta, co należy uznać za zjawisko korzystne, choćby dlatego, że pozwala uznać za miarodajne wyniki w pozostałych kwestionariuszach. Trzeba tu przypomnieć, że znaczna część badanych to osoby uzależnione, podatne na działanie mechanizmu iluzji i zaprzeczania: dla nich niska tendencja do przedstawiania się w nadmiernie korzystnym świetle może być czynnikiem chroniącym przed nawrotem choroby. Niewykluczone także, że inny poziom otwartości jest optymalny w grupie terapeutycznej, a inny poza nią, w realnym życiu - co wyjaśniałoby fakt, że bezpośrednio po terapii wyniki uczestników były rekordowo niskie.
Empatia. Po ukończeniu PRO empatia uczestników wzrasta w sposób statystycznie istotny w porównaniu do pomiaru w chwili rozpoczynania PRO, jednak pół roku później zmniejsza się do takiego poziomu, że różnica pomiędzy pierwszym a trzecim pomiarem staje się statystycznie nieistotna. Można więc przyjąć, że udział w PRO prowadzi do znacznego zwiększenia empatii uczestników, jednak zmiana ta nie jest trwała. O ile w chwili kończenia programu uczestnicy mają stosunkowo wysoki poziom empatii, to zarówno w chwili rozpoczynania, jak i pół roku po jego zakończeniu ujawniają raczej przeciętny poziom empatii w porównaniu do innych grup badanych tym samym kwestionariuszem.
Lęk. Po ukończeniu PRO uczestnicy wykazują nieznacznie niższy poziom lęku jako cechy w porównaniu do stanu w chwili rozpoczynania PRO, lecz wyniki nie są tu statystycznie istotne. Dopiero pół roku później, kiedy zmiana ta jeszcze się pogłębia, różnica między pierwszym a trzecim pomiarem staje się statystycznie istotna.
Nasilenie objawów psychopatologicznych. Po ukończeniu PRO uczestnicy przejawiają istotnie niższe nasilenie natręctw w stosunku do stanu sprzed PRO, a pół roku później zmiana ta wykazuje nawet pewną tendencję do pogłębiania się. Znacząco niższe wyniki - istotne statystycznie i utrzymujące się po pół roku od ukończenia PRO - stwierdzono również w nasileniu nadwrażliwości interpersonalnej, lęku, fobii i psychotyczności.
Udział w PRO prowadzi do krótkotrwałego obniżenia wrogości uczestników - w chwili kończenia programu wykazują oni najniższy poziom wrogości spośród grup badanych przez IPZ kwestionariuszem SCL-90 - jednak zmiana ta nie jest trwała, bowiem pół roku później nasilenie wrogości wraca do poprzedniego poziomu i różnica między pierwszym a trzecim pomiarem staje się statystycznie nieistotna. Nie stwierdzono znaczących zmian w zakresie somatyzacji, depresji oraz myślenia paranoidalnego.
Porównanie wyników badań uczestników PRO do innych grup badanych przez IPZ wykazuje, że już na początku programu uzyskiwali oni stosunkowo dobre lub przeciętne wyniki, znacznie lepsze od alkoholików, alkoholiczek, współuzależnionych kobiet czy DDA przed terapią. Można ten fakt interpretować tak, że dotychczasowe leczenie, jakie uczestnicy PRO przeszli w placówkach odwykowych, przyniosło oczekiwane rezultaty. Jednocześnie Program Rozwoju Osobistego okazał się efektywny jako kolejny krok w zdrowieniu, przynosząc dalszą poprawę w zakresie badanych zmiennych. Warto też wspomnieć, że największe korzyści z udziału w PRO - jak wykazały bliższe analizy - odnosiły te osoby, które na początku programu uzyskiwały najsłabsze rezultaty.
Oprócz badań kwestionariuszowych uczestnicy PRO po jego zakończeniu wypełniali anonimową ankietę Opinia o zajęciach, zaś pół roku później odpowiadali na pytanie otwarte o ewentualne zmiany wynikające z udziału w PRO. W chwili kończenia PRO uczestnicy bardzo wysoko ocenili treść i organizację zajęć, sposób ich prowadzenia oraz odniesione korzyści osobiste i zawodowe. Z kolei pół roku później entuzjastycznie opisywali szereg korzystnych zmian w swoich relacjach z bliskimi i innymi osobami, w emocjach, poglądach, sposobie myślenia, a także wiele innych zmian, jakie zaszły w ich życiu wskutek udziału w PRO.
W podsumowaniu trzeba przypomnieć, że uczestnicy PRO uzyskali dobre rezultaty w zakresie badanych zmiennych już w chwili rozpoczynania PRO. Zwracają uwagę zwłaszcza bardzo niskie wyniki w skali kłamstwa, mierzącej tendencję do przedstawiania się w nadmiernie korzystnym świetle, oraz w skali poczucia kontroli (wskazujące na wewnętrzne poczucie kontroli). Podgrupa mężczyzn uzyskała w obu tych skalach najniższe wyniki ze wszystkich badanych dotychczas grup. Ponadto uczestnicy mieli stosunkowo niskie nasilenie objawów psychopatologicznych, stosunkowo niski poziom lęku jako cechy oraz przeciętny poziom empatii w porównaniu do innych grup badanych tymi samymi narzędziami.
Udział w PRO spowodował u uczestników trwałe - utrzymujące się pół roku po PRO - obniżenie lęku jako cechy osobowości oraz objawów psychopatologicznych takich jak natręctwa, nadwrażliwość interpersonalna, lęk, fobie i psychotyczność.
Interpretując uzyskane rezultaty zgodnie z koncepcjami, stanowiącymi podstawę konstrukcji kwestionariuszy, trzeba stwierdzić, że trwale obniżyła się - uwarunkowana doświadczeniami wczesnego dzieciństwa (m.in. stosunkiem do rodziców i sytuacjami karania) - podatność uczestników PRO na reagowanie lękiem w sytuacjach zagrożenia, zwłaszcza w sytuacjach interpersonalnych. Trwale zmniejszyła się także ich tendencja do spostrzegania świata jako bardziej zagrażającego niż jest w rzeczywistości (Sosnowski 1977). Do trwałych zmian po PRO należy zaliczyć również rzadsze występowanie wśród uczestników zachowań charakterystycznych dla klinicznego zespołu natręctw: myśli, impulsów i działań, doświadczanych jako nie do powstrzymania i nieodpartych, choć niechcianych i nie swoich, czy też zachowań identyfikowanych jako ogólniejsze zaburzenia poznawcze (na przykład pustka w głowie, ciągłe wracanie do przykrych wspomnień, problemów, kłopotów).
Trwale zmniejszyło się poczucie nieadekwatności interpersonalnej i niższości absolwentów PRO przy porównywaniu się z innymi osobami. Zwiększyło się natomiast ich poczucie własnej wartości, a zarazem zmniejszyła skłonność do samodeprecjacji. Osoby po PRO w mniejszym stopniu przeżywają znaczący dyskomfort i niepokój w relacjach interpersonalnych. Wykazują niższe niż w chwili rozpoczynania PRO poczucie wyczulonej samoświadomości, zmniejszają się również ich negatywne oczekiwania wobec kontaktów z ludźmi. W istotnie mniejszym stopniu przeżywają niepokój, nerwowość i napięcie, uogólniony lęk, ataki paniki, poczucie dysocjacji, a także epizody lęku związanego z podróżowaniem, otwartymi przestrzeniami, tłumem, kontaktami z ludźmi czy miejscami publicznymi i pojazdami. Również w stopniu znacznie mniejszym przejawiają tendencję do zachowań psychotycznych, jak i charakterystycznych dla rzekomego procesu psychotycznego (Derogatis, Lipman, Covi 1973). Zmiany w tym ostatnim zakresie mogą u osób uzależnionych być wyrazem dalszego osłabienia mechanizmu rozpraszania i rozdwajania Ja (Mellibruda 1997).
Do zmian nietrwałych, a więc nie utrzymujących się pół roku po zakończeniu PRO, trzeba zaliczyć zmiany w zakresie empatii, tendencji do przedstawiania się w nadmiernie korzystnym świetle i wrogości. Interpretując zmiany empatii zgodnie z koncepcją Węglińskiego, należy sądzić, że po ukończeniu PRO jego uczestnicy mają większą zdolność do szukania bliskości z innymi ludźmi poprzez współbrzmienie emocjonalne, sympatyzowanie z innymi w zakresie przeżyć przyjemnych i przykrych, wrażliwość na innych ludzi, wczuwanie się w ich stany i przeżycia, gotowość do poświęcenia się dla innych. Są bardziej skłonni do zachowań prospołecznych, odpowiedzialności za innych, altruizmu, życzliwości, serdeczności, tolerancji, opieki, zaś mniej skłonni do zachowań o charakterze agresywnym i egoistycznym (Węgliński 1984, Węgliński 1987). Jednakże pół roku po zakończeniu PRO nasilenie opisywanych cech wykazywało tendencję do zmniejszania się do przeciętnego poziomu.
Także wrogość uczestników - skłonność do przeżywania uczuć rozdrażnienia, irytacji, impulsywnego niszczenia przedmiotów, oraz częstych i niekontrolowanych wybuchów złości - stosunkowo niska na początku PRO, po jego zakończeniu zmniejsza się jeszcze bardziej, lecz w sposób nietrwały.
Udział w PRO nie doprowadził do istotnych zmian w zakresie poczucia kontroli, somatyzacji, depresji i myślenia paranoidalnego. Uczestnicy wykazywali już na początku silne przekonanie o posiadaniu wpływu na swoje życie oraz o możliwości kontrolowania własnego losu w codziennych sytuacjach (Drwal 1979). Udział w PRO pozostał bez istotnego wpływu na ich silne wewnętrzne poczucie kontroli. Podobnie nie zmienił się w kolejnych pomiarach stosunkowo niski już na początku poziom dyskomfortu wynikającego z doznawanych objawów somatycznych związanych z mięśniem sercowym, żołądkiem, układem oddechowym oraz innymi narządami autonomicznymi, nie zmieniło się także niskie nasilenie bólów głowy, pleców, mięśni i somatycznych objawów lęku.
Ponadto uczestnicy PRO na początku programu stosunkowo rzadko uskarżali się na objawy dysforii, obniżonego nastroju, rzadko też stwierdzali u siebie znaczące wycofanie zainteresowania jakąkolwiek aktywnością, brak motywacji, brak energii życiowej, uczucie beznadziejności i bezradności czy też myśli samobójcze. Także w tym zakresie nie wystąpiły znaczące zmiany. Podobnie raczej nie przejawiali tendencji do myślenia paranoidalnego i projekcyjnego, podejrzliwości, egocentryzmu, iluzji, urojeń wielkościowych i nie zmienili się znacząco pod tym względem po ukończeniu PRO.
Na podstawie przedstawionych wyników badań trzeba uznać, że uczestnicy PRO poprzez udział w tym programie uczynili znaczący postęp w dalszym zdrowieniu z uzależnienia lub współuzależnienia, w rozwoju osobistym oraz zwiększyli umiejętności nawiązywania zdrowych kontaktów z ludźmi. Ponieważ w dziedzinie pomocy psychologicznej podstawowym narzędziem pracy jest osobowość pomagającego, należy sądzić, że stali się także bardziej wiarygodni i kompetentni jako osoby nieprofesjonalnie pomagające innym uzależnionym i współuzależnionym, jak również lepiej przygotowani do pełnienia roli działaczy środowisk trzeźwościowych.


Bibliografia

Derogatis L.R., Lipman R.S., Covi L. (1973). SCL-90: An outpatient psychiatric rating scale - preliminary report. Psychopharmacology Bulletin , 9, 1, 13-28.
Drwal R. (1979). Opracowanie kwestionariusza Delta do pomiaru poczucia kontroli. Studia Psychologiczne, 28, 1, s.67-83.
Mellibruda J. (1997). Psycho-bio-społeczna koncepcja uzależnienia od alkoholu. Alkoholizm i Narkomania, 3, 28, s.277-306.
Rembowski J. (1989). Empatia. Studium psychologiczne. Warszawa.
Seligman M. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Poznań.
Sosnowski T. (1977). Lęk jako stan i jako cecha w ujęciu Charlesa P. Spielbergera. Przegląd Psychologiczny, 20, 2, 349-359.
Węgliński A. (1984). Poziom empatii a zachowanie na koloniach resocjalizacyjnych dzieci z rodzin zagrożonych demoralizacją. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 111, 111-120.
Węgliński A. (1987). Trafność Kwestionariusza Rozumienia Empatycznego Innych Ludzi (KRE). W: Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej. Wybrane zagadnienia. Lublin.



logo-z-napisem-białe