Portal psychologiczny: Instytut Psychologii Zdrowia
Czytelnia

Męscy sojusznicy

Adrianna Staręga

Rok: 2004
Czasopismo: Niebieska Linia
Numer: 1

Noszenie białej wstążki ma być symbolem sprzeciwu wobecprzemocy stosowanej przez mężczyzn wobec kobiet, a także osobistymzobowiązaniem noszącego ją mężczyzny, że nigdy nie będzie stosować,akceptować lub milczeć na temat przemocy wobec kobiet.

W ostatniej dekadzie na świecie przeprowadzono wiele kampaniiedukacyjnych, mających na celu powstrzymanie przemocy domowej.Najczęściej były one adresowane do ogółu społeczeństwa, czasamispecjalnie do rodziców. Pojawiły się jednak i takie, które skierowanesą wyłącznie do mężczyzn.

Biała wstążka

White Ribbon Campaign (WRC) - kampania "Białej wstążki", jestkampanią stworzoną przez mężczyzn dla mężczyzn. Rozpoczęła się w 1991roku w Kanadzie, gdzie garstka mężczyzn postanowiła skłonić innychmężczyzn, aby otwarcie występowali przeciwko przemocy wobec kobiet.Noszenie białej wstążki ma być symbolem sprzeciwu wobec przemocystosowanej przez mężczyzn wobec kobiet, a także osobistym zobowiązaniemnoszącego ją mężczyzny, że nigdy nie będzie stosować, akceptować lubmilczeć na temat przemocy wobec kobiet. Akcja spotkała się z szerokimpoparciem, w ciągu sześciu miesięcy aż 100 tys. mężczyzn w całejKanadzie nosiło białą wstążkę. Każdego roku zwolennicy tej kampaniizachęcają mężczyzn i chłopców do noszenia białej wstążki przez tydzieńlub dwa, od 25 listopada (Międzynarodowy Dzień Zwalczania Przemocywobec Kobiet) do 6 grudnia (Kanadyjski Narodowy Dzień Pamięci iDziałania przeciw Przemocy wobec Kobiet).

WRC jest organizacją edukacyjną, zachęcającą do refleksji idyskusji wśród mężczyzn dotyczącej przeciwdziałania przemocy wobeckobiet. Uczestniczący w kampanii mężczyźni prowadzą spotkaniaedukacyjne w szkołach, pracy i społecznościach, wspierają lokalneorganizacje kobiece, zbierają pieniądze na programy edukacyjne WRC izachęcają do prowadzenia takich działań innych mężczyzn. Kampaniaprowadzona jest obecnie także w Europie (np. w Wielkiej Brytanii,Portugalii, we Włoszech) oraz w wielu innych krajach świata (np. USA,Brazylia).

Kampanie skierowane do mężczyzn

The Family Violence Prevention Fund (FVPF), amerykańska fundacjazajmująca się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie, zwróciła uwagę nato, że choć to mężczyźni popełniają najwięcej aktów przemocy, istniejeniewiele programów edukacyjno-profilaktycznych na temat przemocydomowej skierowanych do mężczyzn. Szkolne programy profilaktyczneczęsto ignorują temat przemocy w bliskich związkach, w ten sposób tracąokazję oddziaływania na młodych mężczyzn, którzy wkrótce będą mężami iojcami, aby nie stosowali przemocy i nie narażali na nią swoich dzieci.Programy dla sprawców nie uczą, jak przemoc wobec partnerów wpływa naich dzieci. Programy dla dzieci uwzględniają zazwyczaj tylko współpracęz matkami, w ten sposób tracą możliwość oddziaływania na ojców. Aprzecież wielu mężczyzn, którzy byli sprawcami przemocy, jest równieżojcami, którzy nadal będą uczestniczyć w życiu swoje dzieci, lubrozpoczną nowe związki i zostaną ojcami. Dlatego, aby chronić dzieci ikobiety, FVPF próbuje dotrzeć do ojców i mężczyzn z antyprzemocowymprzesłaniem. Przeprowadzona przez FVPF ankieta pokazała, że:

  • 21% mężczyzn nie wspiera aktywnie wysiłkówspołeczności, by powstrzymać przemoc domową, ponieważ "nikt niepoprosił ich, by się zaangażowali";
  • większość mężczyzn deklaruje, że chętnie porozmawialiby z dziećmi o związkach wolnych od przemocy (FVPF Poll, maj 2000).

Biorąc pod uwagę te wyniki, FVPF stworzyła dwie kampanie edukacyjneskierowane do mężczyzn, które dają im możliwość zaangażowania się wprzeciwdziałanie przemocy domowej. Kampanie te opierają się nazałożeniu, że mężczyźni najlepiej odpowiadają na przekazy, którewychodzą od innych mężczyzn, a chłopcy dzięki przykładowi dorosłychmężczyzn mogą zyskać pozytywny przykład i mieć większą szansę naprzełamanie międzygeneracyjnego koła wyuczonych przemocowych zachowań.

Jak być mężczyzną?

Mężczyźni jako dorośli robią to, czego nauczyli się jako chłopcy,dlatego FVPF razem z the Advertising Council i Wait Familly Foundationstworzyli pierwszą ogólnokrajową kampanię edukacyjną - "Coaching Boysinto Men", 2002 (Nauczyć chłopców być mężczyzną) - która zachęcałamężczyzn, by włączyli się w działania powstrzymujące przemoc domową.Kampania zachęcała mężczyzn, by jak najwcześniej uczyli chłopców, żestosowanie przemocy wobec kobiet jest złem, by rozmawiali z nimi oprzemocy i o tym, jak ważne jest, aby traktować kobiety z szacunkiem.Zwracała uwagę dorosłym mężczyznom na fakt, że chłopcy słyszą różneprzekazy na temat tego, co oznacza być mężczyzną, np. że muszą byćtwardzi i mieć kontrolę, oraz że wiele z tych przekazów jestsprzecznych, a niektóre szkodliwe. Czasem chłopcy stykają się jedynie znegatywnymi przekazami, i wielu młodych mężczyzn potrzebuje porady natemat tego, jak zachowywać się wobec kobiet.

Kampania ta opierała się na założeniu, że agresywne zachowaniasą czymś, czego się uczymy, a mężczyźni - ojcowie, bracia, trenerzy,nauczyciele, wujkowie - mają unikalną szansę, by pomóc zapobiegaćprzemocy domowej; mogą edukować przyszłych dorosłych mężczyzn poprzezswoje działania i konstruktywne rozmowy. Kampania "Coaching Boys intoMen" pokazała, że mężczyźni są ważnym i niewykorzystanym zasobem wzwalczaniu przemocy wobec kobiet.

Jak być ojcem?

2003 Founding Fathers to kampania stanowiąca rozszerzenie kampanii"Coaching Boys into Men" i kontynuację działań podjętych przez FVPF.Raz jeszcze celem kampanii było stworzenie "nowego społeczeństwa", wktórym chłopcy są uczeni, że przemoc jest złem, a mężczyźniprzeciwstawiają się odważnie przemocy wobec kobiet. Kampania zaczęłasię w Dniu Ojca od ogłoszenia, jakie ukazało się w New York Times.Podpisało je 350 sławnych mężczyzn. W ogłoszeniu zwrócili się oni doinnych mężczyzn, kierując ich uwagę na fakt przemocy wobec kobiet idzieci - świadków i ofiar. "Zanim zaczniesz cieszyć się Dniem Ojca,stań w obronie tego, co ten dzień oznacza", "W Dniu Ojca więcej dawaj,niż bierz" - tak brzmiało przesłanie twórców kampanii.

Wśród założycieli fundacji przeprowadzony został sondaż, wktórym odpowiedzieli oni m.in. na pytanie, co było najważniejszympowodem, dla którego zaangażowali się w tę akcję. 37% z nichodpowiedziało, że zrobili to, by stać się przykładem dla innychmężczyzn, 22%, aby wziąć odpowiedzialność za sprawy, które rozpatrujesię jako "kobiece", 20%, by chronić rodzinę.

A.S. Rady dla mężczyzn z ulotki kampanijnej
"Coaching Boys into Men"
(Nauczyć chłopców być mężczyzną)

Edukuj jak najwcześniej
Nigdy nie jest za wcześnie, aby porozmawiać z dzieckiem o przemocy.Powiedz mu, że ręce nie są po to, by bić. Powiedz mu, w jaki sposóbtwoim zdaniem powinno wyrażać swój gniew i frustrację, a jakiezachowanie jest niedopuszczalne. Porozmawiaj z nim, co oznaczatraktowanie innych z szacunkiem.

Pierwszy ruch należy do Ciebie
To, żedziecko nie podejdzie do ciebie i nie poprosi o wskazówki na temattego, jak traktować kobiety, ale potrzebuje ich. Postaraj się oglądać znim telewizję lub słuchać jego muzyki. Jeśli zobaczysz, usłyszyszrzeczy, które przedstawiają przemoc wobec kobiet, powiedz mu, comyślisz na ten temat. Twoja rola nie kończy się po pierwszej rozmowie.Pomóż mu rozwiązywać pojawiające się problemy w związkach z innymi.Niech wie, że zawsze może do ciebie przyjść i porozmawiać.

Słuchaj
Słuchaj tego, co ma ci do powiedzenia. Słuchaj tego, co on i jegokoledzy mówią o dziewczętach. Spytaj, czy kiedykolwiek widział, by jegoznajomi zachowywali się agresywnie. Czy nie martwi się o któregokolwiekze swych przyjaciół? Czy nikt z jego przyjaciół nie rani kogoś innego?

Dawaj przykłady
Naucz go sposobów wyrażania swej złości bez używania przemocy. Powiedzmu, że gdy jest wściekły, może chodzić, wygadać się lub odczekać ażochłonie. Zawsze może przyjść do ciebie, jeśli czuje, że rzeczywymykają się spod jego kontroli. Staraj się podawać mu przykłady, cobyś powiedział lub zrobił w sytuacji, która grozi przemocą.

Bądź przykładem
Ojcowie, trenerzy i każdy mężczyzna, który spędza czas z chłopcami inastolatkami, będą mieć na nich największy wpływ, jeśli sami staną sięmodelami zachowań. Upewnij się, że działasz w sposób wolny od przemocyi że zawsze traktujesz kobiety i dziewczęta w sposób, który twój synmoże podziwiać i naśladować. Powiedz mu, jak definiujesz zdrowyzwiązek.

Powtarzaj.
Wykorzystuj każdą sposobność, aby mówić o tym, że w związku nie ma miejsca na przemoc.



logo-z-napisem-białe